Skal du ud og rejse langt og passere flere tidszoner, risikerer du at få jetlag. Jetlag skyldes din krops påvirkning på ændringen af døgnrytmen, hvorfor jetlag så oftest også vil være værst på lange rejser, hvor der krydses mange tidszoner.

Herunder kan du læse om hvordan jetlag føles, og hvordan du kan forsøge at minimere eller undgå jetlag på rejsen.

Jetlag suger energien ud af dig

De mest normale symptomer på jetlag efter en rejse er træthed og søvnproblemer. Døgnrytmen er ændret, og det kan føre til ekstrem træthed i løbet af dagen. Om natten kan du opleve problemer med at sove, eller opleve st du kun sover i meget kort tid.
Andre symptomer kan være maveproblemer, kvalme eller let svimmelhed. Netdoktor har en uddybende beskrivelse af symptomerne.

Rejser østpå giver mest jetlag

Der vil oftest være størst risiko for at opleve jetlag ved rejser mod øst. Rejser du mod vest, forlænger du døgnet, hvilket kroppen normalt vil have nemmere ved. Det er samme effekt som du får ved at være længe op til en fest.

Rejser mod øst betyder tab af tid, og din sengetid vil typisk komme tidligere, og gøre det svært at falde i søvn.


Forbered din rejse

Inden du skal på flyet skal du sørge for at være udhvilet. Få en god nats søvn inden turen går mod fjerne destinationer. Undgå stress inden turen. Sørg for a have planlagt din rejse, hav papirer, bagage mv. klar i god tid, så du ikke skal stresse rundt kort før afrejse.

Drik godt med væske og undgå alkohol

Et af de vigtigste våben mod jetlag er væske. Du skal sørge for at drikke masser af væske, og undgå at drikke alkohol. Væskebalancen er vigtig for at din krop kan vænne sig til den nye døgnrytme. Alkohol vil nedsætte din krops evne til at tilvænne sig, og vil kunne gøre det svære at komme over jetlag.

Få motion på flyet

Det er hårdt for kroppen at sidde ned i lang tid, og det er vigtigt at du får bevæget dig lidt, mens du flyver. Sørg derfor for at komme op af stolen og gå lidt rundt ind i mellem. Nogen fly har eks. en ribbe hængende, som man kan motionere lidt på.

Undgå lys, når det er sovetid

Når det er sovetid er det vigtigt at undgå lys. Brug derfor en sovebrille, som lukker lyset ude. Det giver mere ro, og gør det nemmere at få slappet af og hvile ud. Medbring også gerne en god pude, så du får nemmere ved at sove.

Undgå sovepiller

Selv om det kan være fristende at tage sovepiller for a kunne sove ordentligt på flyet, bør du lade være med dette. Sovepiller kan få dig i en dybere søvn, men du undgår derved også motion og lys på flyet. Det kan være direkte farligt, da lange perioder i et flysæde, uden bevægelse, øger risiko for blodpropper.


Overhold de lokale tider på rejsedestinationen

Sørg for at overholde de lokale tider når du er ankommet. I kampen mod jet lag er det vigtigt at du hurtigst muligt vænner dig til de lokale forhold. Spis derfor på de tigtige tidspunkter, og sørg for at sove og hville når det er sovetid.

Prøv så vidt muligt at undgå fristelsen for at sove i løbet af dagen. Hold ud til de rigtige sovetider, så bliver det nemmere at undgå jetlaggen.

Jetlag beregner

På British Airways hjemmeside kan du finde en jetlag beregner, som kan hjælpe dig med at udregne de tidspunkter hvor du skal have lys eller mørke. Beregneren er lavet af søvneksperter, og skulle gøre det nemmere at undgå jetlag. Beregn jetlag.